Adrián Rodríguez Van der Spoel

foto: Vera RosembergAdrián Rodríguez Van der Spoel is geboren in Rosario, Argentinië.  In zijn geboorteland studeerde hij trompet, compositie, koordirectie en Hafa leiding.Later heeft hij drie diploma's aan het Conservatorium van Amsterdam gehaald; Koordirectie DM (1995), Koordirectie UM (1997) en compositie (1998). Zijn hoofdvakdocenten waren: Daan Manneke,  compositie en Daniël Reuss koordirectie.

Zijn veelzijdigheid als muzikant heeft hem op een zeer bijzondere plaats gezet als dirigent, zanger, gitaarspeler en slagwerkspeler.

Hij werkte met ensembles als Elyma, La Sfera Armoniosa, Capella Amsterdam, Paolo Pandolfo, Hollands Baroque Society, Anthonello (Tokyo) en L'Arpeggiata.

Eerder in Argentinië heeft hij gespeeld en gezongen in Conjunto Pro Música, gespecialiseerd in oude muziek en muziek voor kinderen.

Hij is dirigent en oprichter van Música Temprana, een ensemble gewijd aan de interpretatie van Spaanse en Latijns-Amerikaanse oude muziek. Een groot deel van het repertoire van Música Temprana is het resultaat van zijn transcripties en onderzoek. Een voorbeeld volgt binnenkort, de transcriptie van het Codex Trujiilo del Peru in de 18e eeuw.

Als dirigent heeft hij zich gepresenteerd in belangrijke festivals over de hele wereld: Festival Oude Muziek Utrecht; Musica Sacra Maastricht;  Festival van Vlaanderen; Borealis (Noorwegen); Festival de Chiquitos (Bolivia); Early music Festival Stockholm; Mejiro Barok (Tokyo), Vaanta Barokki (Finland); Festival Bach de Rosario (Argentinië).

Hij dirigeerde in de opening van het Festival Oude muziek 2005 het 40-stemmige motet Spem in alium, in datzelfde festival de geënsceneerde Ensaladas van Mateo Flecha.

Hij heeft grote werken gedirigeerd, onder anderen: Passies van J.S. Bach, Mass van Stravinsky, 11 Principe Van Louis Andriessen,

Rothko Chapel van Morton Feldmann, het Requiem van Mozart en de geënsceneerde opera's La Liberazionne di Ruggiero van Francesca Caccini en Purcell's Dido & Aeneas.

Regelmatig is hij gastdirigent van verschillende ensembles als: Antonello, Capella en Contrapunto in Tokyo en Conjunto Pro Música in Argentinië. In Nederland was hij gastdirigent bij de vocaal ensembles Cantatrix, Capella Frisiae en Coqu. Jarenlang is hij dirigent geweest van Capella Groningen (ex Groningse Bach Vereniging) en Alkmaars cantate koor.

Als gastdocent heeft hij les en workshops gegeven aan de oude muziekafdeling van het Conservatorium van Tilburg en de UCA (Katholieke Universiteit) van Buenos Aires, Argentinië.

Hij heeft verschillende cd's gemaakt, waarvan drie met zijn eigen ensemble Música Temprana voor de label Etcetera.

Als componist heeft hij werken gemaakt voor Tokyo Josey Choir (Letters II - met brieven en teksten van Emily Dickinson), Project Koor Leiden (Letters I - ook met teksten van Dickinson), het Nederlands Studenten Kamerkoor (Insomnio - text van Jorge Luis Borges) en delen van de "Cut & Paste Opera: Don Quixote" voor I Picolli Holandesi met regie van Marc Pantus. Hij heeft werken van Paolo Pandolfo gearrangeerd voor Hollands Baroque Society.

Tegenwoordig dirigeert hij het Leeuwarder Kamerkoor.