Allerzielen 2024

Op 2 november is het Allerzielen, de gedenkdag voor de overledenen in de katholieke traditie. Die traditie wordt op steeds meer plekken op een moderne manier opgepakt. Sinds 2018 is dat ook in de Grote Kerk in Leeuwarden het geval.

De Grote Kerk staat op zaterdag 2 november van 15:00 tot 18:00 uur open voor het aansteken van een kaarsje en het opschrijven van namen van overledenen. De namen worden in de avond opgelezen.

’s Avonds om 20:00 is in de Grote Kerk het derde stedelijk Allerzielenconcert. De toegang is gratis. Dit jaar is er een bijzondere samenwerking tussen het Leeuwarder Kamerkoor en de Grote Kerk.

Dit jaar staat het prachtige hedendaagse Requiem van John Rutter als middelpunt. Rutter schreef dit na het sterven van zijn vader. Het is geen droevig maar een troostrijk requiem.  In zijn werken combineert Rutter elementen uit verschillende muzieksoorten, van Gregoriaans tot jazz, van klassiek tot pop.

Het Requiem voeren we uit met organist Peter van der Zwaag en een klein ensemble van jonge musici. Het geheel staat onder leiding van dirigent Eduardo López Cabello. Naast het Requiem zingen we drie korte a capella werken uit van Elgar, Vaughan Williams en Schütz, allemaal in het teken van verlies en rouw.

Musici

Hobo – Geraldina Gaastra

Fluit – Eline Minjon

Cello – Daphne Blackstone

Pauken – Hidde Postma

Klokkenspel – Albert Gonzalez

Harp – Sander Bos

Orgel – Peter van der Zwaag

Sopraan – Irene Spoelman

Requiem van John Rutter

Het Requiem van John Rutter is bijzonder vanwege de unieke stijl en toegankelijkheid. Rutter combineert de Latijnse teksten met Engelse psalmen, wat het toegankelijker maakt voor een breder publiek. Hij vermengt klassiek met modern in een lyrische stijl. Een stijl die minder dramatisch is dan traditionele requiems, maar juist troost en sereniteit uitstraalt.

De orkestratie is rijk, maar subtiel. Hij gebruikt een klein ensemble dat een warme en kleurrijke klank creëert. Hij wisselt af tussen koor- en solopartijen, zoals het ontroerende “Pie Jesu”.

Hoewel het een religieus werk is, heeft het Requiem ook een universeel spiritueel karakter, met nadruk op troost en hoop. Door deze combinatie van eenvoud, emotionele diepgang en prachtige melodieën is het geliefd bij zowel musici als luisteraars.

Programma

Tussen 15:00-18:00  is de kerk open om een kaarsje op te steken en een kaartje in te vullen

Vanaf 19:30 is de kerk open voor het publiek

Om 20:00 begint de bijeenkomst