40 jaar Leeuwarder Kamerkoor – Trois beaux oiseaux de Ljouwert

2022 staat voor het Leeuwarder Kamerkoor in het teken van haar 40-jarig bestaan. Hoewel het eigenlijke jubileum in 2021 geweest is, kunnen we daar pas nu aandacht aan besteden, nu het corona-gebeuren gelukkig op zijn retour is.
We willen ons 40-jarig bestaan samen met u vieren met een feestelijk concert in de Grote- of Jacobijnerkerk in Leeuwarden, met als titel:

Trois beaux oiseaux de Ljouwert.

Het thema van het concert sluit aan bij het culturele programma ARCADIA dat op in dit zomerseizoen in Leeuwarden plaatsvindt, een hommage aan natuur en cultuur. Het Leeuwarder Kamerkoor wil haar visie op Utopia laten horen vanuit de verbinding tussen natuur, leven en muziek.
Als voorproefje van het concert zal het Leeuwarder Kamerkoor op zaterdag 21 mei om 14.00 uur bij de Beurs een kort optreden verzorgen in het kader van het culturele programma Bosk.

Met de natuur als inspiratiebron hebben veel componisten prachtige muziek geschreven. Het LKK heeft hier een brede keus uit kunnen maken.
Het concert begint met een viering van de schoonheid van de natuur, haar geheimen, haar rustgevende vrede. Monteverdi, Strategier en Britten bijvoorbeeld, overdenken de teerheid en schoonheid van de natuur:

Ik heb de waterlelie lief,
Daar die zo blank is en zo stil haar kroon
uitplooit in ’t licht

H. Strategier – De Waterlelie

Er zijn ook componisten zoals Saint-Saëns en Ravel die juist naar de helende kracht van de natuur kijken. In het bijzondere lied van Ravel spreekt een vrouw met drie vogels die haar bezoeken terwijl ze wacht op de terugkeer van haar geliefde uit de oorlog:

Trois beaux oiseaux du Paradis (Drie prachtige vogels uit het paradijs)
(Mon ami z’il est a la guerre) (Mijn geliefde is in de oorlog )
Trois beaux oiseaux du Paradis (Drie prachtige vogels uit het paradijs)
Ont passé par ici (Zijn hier voorbij gevlogen)
M. Ravel – Trois beaux oiseaux du Paradis

Brahms en López zien de natuur als een plaats waar je rust, kalmte en hernieuwde energie vindt:

Mitä tietävi rauha mun sydämessäin, (Wat is deze vrede die ik in mijn hart voel?)
tää suuri ja outo ja uus? (Dit groot, onbekend en nieuw gevoel?)
E. Lopéz – Rauha

Tichelli levert direct kritiek op oorlog en de gevolgen daarvan voor onze wereld, maar het stuk spreekt vooral ook van de helende kracht van muziek, het doorzettingsvermogen van de aarde. Het stuk eindigt met de frase:
“Through darkness and pain and strife… I’ll sing, I’ll be, I’ll live, See…. Peace”

The scorched earth cries out (De verschroeide aarde schreeuwt het uit)
But music and singing have been my refuge (Maar muziek en zang zijn mijn toevluchtsoord)
a light of song, shining strong ( een licht van lied, dat sterk schijnt)
F. Tichelli – Earth Song

Voor dit concert en speciaal voor ons 40 jarig jubileum heeft onze dirigent
Eduardo López Cabello een stuk gecomponeerd gebaseerd op de tekst van Douwe Tamminga, Aed Levwerd, een eerbetoon aan onze stad Leeuwarden.

Tynde dit Ljouwert tydlings út syn grêften…
Sjoch, hoe ’t libbet en him dreech ûntjout!
Tekst: D.A. Tamminga Muziek: E. López – Aed Levwerd

Met veel plezier laten wij weten dat Sigrid Kingma, Dichter fan Fryslân aan ons programma meewerkt.

Sigrid Kingma (Drachten, 1989) studeerde Nederlands en Fries aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Ze staat bekend als podiumdichter en draagt voor bij verschillende gelegenheden in en buiten Fryslân en is bij een aantal tijdschriften betrokken geweest als dichter, recensent en columnist. Ze debuteerde in 2016 en heeft sinds die tijd deelgenomen aan een aantal internationale meertalige projecten. “Ik wil me niet toeleggen op één soort publiek, éen stijl of maar één kunstvorm. Ik wil mezelf steeds opnieuw uitvinden.”
(https://dichterfanfryslan.nl/nl/dichters/sigrid-kingma/)

Uitgevoerd worden de volgende werken:

• Uit: Flower Songs, Evening primrose – Benjamin Britten (1913- 1976)
• Les Fleurs et les Arbres – Camille Saint-Saens (1835 – 1921)
• Rauha – Eduardo López (1989 – )
• Aed Levwerd: Première – Eduardo López ( 1989 – )
• Ego flos campi – Francisco Guerrero (1528 – 1599)
• De waterlelie – Herman Strategier (1912 -1988)
• Un giorno a Pale sacro – Ippolito Bacussi (1550 – 1609)
• Waldesnacht – Johannes Brahms (1833 – 1897)
• La nuict froide et sombre – Orlando di Lassus (1532 – 1594)
• Uit: Les chansons des roses: Contre qui, rose – Morten Lauridsen (1943 – )
• Trois beaux oiseaux du Paradis – Maurice Ravel (1875 – 1937)
• Eco – Manuel Oitra (1922 – 2015)
• Ecco mormorar l’onde – Claudio Monteverdi (1576 – 1643)
• The silver swan – Orlando Gibbons (1583 – 1625)
• Six chansons – Paul Hindemith (1895 – 1963)
• Earth song – Tichelli (1958 – nu )

Op 4 juni 2022 ontvangen wij u graag bij dit prachtige concert in de Grote Kerk, Bredeplaats 4
8911 EP Leeuwarden.
De aanvang is om 20.15. Het concert duurt tot ongeveer 22.00 uur, inclusief pauze.
De toegangsprijs: Online ticket € 17,50 ( + 0,75 transactiekosten)
Aan de kassa alleen contant
Kinderen tot 12 jaar gratis

Wij hopen u te zien op 4 juni 2022 bij Trois beaux oiseaux de Ljouwert!
Tot dan!

Wilt u reserveren? Dat kan via onze website. Tickets kosten dan ook € 17,50 (+ 0,75 transactiekosten).

Geplande uitvoeringen van het LKK:
(onder voorbehoud)

• Zaterdag 29 oktober 2022 – Redbadstjerke Jorwert 20.15 uur