TE QUIERO – Het lied uit Latijns-Amerika

Eindelijk, na een uitstel van twee jaar vanwege corona, gaat het Leeuwarder Kamerkoor het eerder geplande Latijns-Amerikaanse concert ten gehore brengen!

Te Quiero – Het lied uit Latijns-Amerika zal uitgevoerd worden op:

• zaterdag 29-10-2022 in de Redbadtsjerke in Jorwert, aanvang 20.15 uur.
  • zondag 30-10-2022 in de Sint Martenskerk (Dorpskerk) in Beetsterzwaag, aanvang 15.00 uur.

Toegang € 15,00

voorverkoop via site € 12,50 inclusief reserveringskosten

Kinderen tot 12 jaar gratis

Over het concert
Folkloristische wortels zijn in Latijns-Amerika altijd van groot belang geweest. Deze wortels zijn gemengd en divers: voor sommige landen betekenen ze een combinatie van Spaanse en inheemse elementen, zoals in Chili en het zuiden van Argentinië. In bijvoorbeeld Colombia en Brazilië speelt de relatie tot slavernij en mensen van gemengd bloed een grote rol. Deze diversiteit zorgt voor een rijk en geschakeerd repertoire. Door de jaren heen zijn er arrangementen gemaakt voor verschillende niveaus van koorcapaciteit, van eenvoudig tweestemmig kinderkoor tot complexe koorzettingen.
De dirigent van het Leeuwarder Kamerkoor Eduardo López Cabello, van Chileense afkomst, wil graag deze Latijns-Amerikaanse muziek delen met het Leeuwarder Kamerkoor en het publiek. Hij stelt voor om een muzikale reis door het continent te maken en muziek uit Chili, Argentinië, Colombia, Venezuela, Cuba en Uruguay te laten klinken. Liederen over liefde, familie, eenzaamheid en festiviteit. In diverse kleuren, ritmes, gevoelens en emoties!!
Voor het eerst heeft het Leeuwarder Kamerkoor een gastdirigent uitgenodigd die dit prachtige concert zal dirigeren. Het LKK verwelkomt met open armen de van oorsprong Columbiaanse dirigent Paula Andrea Torres Ayala, die onlangs in Nederland is komen wonen.
Aan dit concert werkt verder mee Geppy Haarsma, professioneel accordeonist van Friese afkomst. Zij kent en speelt de Latijns-Amerikaanse muziek al vele jaren. Geppy speelt enkele stukken solo en zal samen met het Leeuwarder Kamerkoor musiceren.

De volgende stukken staan op het repertoire:

– O vos omnes Antonio Maria Valencia
– Ave Maria Adolfo Mejia
– Allá va un encobijado Antonio Lauro
– Homenaje Luís Le-Bert
– Arroz con Leche Carlos Guastavino
– La muerte de Ángel Ástor Piazzolla
– A mi ciudad Luís Le-Bert
– Como pájaros en el aire Peteco Carabajal
– Alfonsina y el mar Ariel Ramírez
– Una pena nuevamente Carlos Guastavino
– Candombe de San Baltazar Abel Montenegro-Yabor
– La Jardinera Violeta Parra
– Te Quiero Alberto Favero
– Sola Camisola Posada y Claudia Gaviria

Geppy Haarsma zal met name stukken van Ástor Piazzolla spelen.

Paula Andrea Torres Ayala
Paula Andrea Torres Ayala is een Colombiaanse dirigent, geboren in Cali, Colombia. In 2000 verhuisde ze naar Chili en momenteel woont zij in Utrecht. Ze behaalde in 2003 haar diploma koordirectie aan de Universiteit van Chili. In 2020 behaalde ze haar Masters in Music Performance in Orkest Directie. Ze heeft bij gerenommeerde leraren in de Colombiaanse en Chileense koorwereld gestudeerd, en haar studies koordirectie geperfectioneerd bij enkele Argentijnse maestros. Haar vaardigheden op het gebied van orkestdirectie heeft ze verfijnd bij David del Pino Klinge (Peru – Duitsland) en Nicolas Rauss (Zwitserland). Al bijna twintig jaar heeft ze les gegeven in schoolmuziek-, bachelor en masters programma’s aan diverse Chileense universiteiten. Daarnaast was zij dirigent van bekende koren in Chili, waarvan zij enkele zelf heeft opgericht, en van bekende koren in Colombia en Argentinië.
Op zoek naar nieuw en divers koorrepertoire heeft ze nationaal en internationaal concerten gegeven in landen zoals Colombia, Peru, Argentinie, Engeland, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië, de Tsjechische Republiek en Israël.
Ook als orkestdirigent van bekende orkesten in diverse landen op het Zuid-Amerikaanse continent heeft zij haar sporen verdiend.
Paula is nu aangenomen op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht bij Rob Vermeulen voor haar Master koordirectie.

Geppy Haarsma
Geppy Haarsma, geboren te Weidum (Fryslân), kreeg op achtjarige leeftijd accordeonles van Piet de Vries. Hij was het die haar enthousiasmeerde voor de vakstudie. Ze behaalde in 1977 bij Johan de With haar acte B voor accordeon aan de Muziekpedagogische Academie te Leeuwarden. Vervolgens ging zij naar Kopenhagen om bij de accordeonvirtuoos en -pedagoog Mogens Elegaard haar spel te vervolmaken. Al tijdens de studie voelde ze zich aangetrokken tot het concertpodium, hetgeen resulteerde in een veelheid van muzikale activiteiten, o.a. solorecitals, begeleiding bij toneel en cabaret, soliste met diverse orkesten zoals met het Frysk Orkest. Verder projecten met de mimegroep Suver Nuver, het Noord Nederlands Orkest (met de opera ‘Rixt’ en in een werk van Paul Hindemith). Tevens verleent ze af en toe haar medewerking aan cd-opnames. Ook heeft ze inmiddels enkele wereldpremières op haar naam staan.

Verder op het programma van het Leeuwarder Kamerkoor:

Kerstconcert dinsdag 20 december 2022
Born on a New Day
Kerstliederen uit diverse landen, o.a. Afrika, Portugal, Spanje, Noorwegen, oude en nieuwe, bekende en onbekende liederen.

Herdenkingsconcert Grote Kerk Leeuwarden donderdag 4 mei 2023
Het Leeuwarder Kamerkoor is aan de beurt om het herdenkingsconcert te verzorgen. Het wordt een a capella uitvoering, aan het programma wordt nog gewerkt.

Begin november 2023 staat een concert gepland waarvan het programma nog niet bekend is.