2 november Troost op Allerzielen
Op 2 november is het Allerzielen, de gedenkdag voor de overledenen in de katholieke traditie. Die traditie wordt op steeds meer plekken op een moderne manier opgepakt. Sinds 2018 is dat ook in de Grote Kerk in Leeuwarden het geval.
Dit jaar is er een bijzondere coproductie ontstaan tussen het Filosofiecafé Fryslân, het Leeuwarder Kamerkoor en de Grote Kerk. Het overkoepelende thema van de dag is ‘Troost’.
Overdag in de Grote Kerk
Tussen 14:00 en 18.00 uur is de Grote Kerk open. Bezoekers kunnen een kaarsje branden en de namen opschrijven van overledenen die ze willen herdenken. In de avond klinken hun namen tijdens de herdenking.
Vanaf 17.45 uur is er een ‘Diner Pensant’. Er staat een troostrijk stamppotbuffet klaar voor de deelnemers. Vanaf 18.45 uur zal ‘troostprofessor’ Christoph Jedan (RUG) spreken over tradities van troost vanuit filosofie en theologie in verschillende culturen. Er is ook gelegenheid met hem in gesprek te gaan. Reserveren voor maaltijd en diner is noodzakelijk, en kan via info@filosofie.frl. Kosten voor de maaltijd zijn 19 euro, alleen de lezing bezoeken kost 7 euro. Meer info over het filosofiecafé: https://www.facebook.com/filosofiecafefryslan
In de avond in de Grote Kerk, de toegang is gratis
Om 19:30 is de kerk weer geopend voor een kaarsje of bezinning.
Om 20:15 start de gezamenlijke herdenking. Het Leeuwarder Kamerkoor met een projectkamerorkest voeren ‘Ein deutsches Requiem’ van Johannes Brahms uit. Het 7-delige stuk is een veel geprezen en invloedrijk werk en staat bekend om de menselijke en troostende thema’s. Koor en orkest staan onder leiding van Eduardo López Cabello. Solisten zijn sopraan Clarisse Planchais en bariton Einar Gudmundsson.
Het concert wordt ingeleid door een verhaal van Jan-Jaap Stegeman, predikant van de Grote Kerk. Vooraf aan het laatste deel van het Requiem zullen de namen van de overledenen worden genoemd.
De toegang tot het concert is gratis. Bij het verlaten van de kerk vragen wij om een vrijwillige bijdrage voor dekken van de onkosten.
Grote- of Jacobijenerkerk, Bredeplaats 4, 8911 EP, Leeuwarden
Waarom past deze muziek goed op de avond van Allerzielen?
“Ein deutsches Requiem” (Een Duits Requiem) van Johannes Brahms is een van de meest geprezen en invloedrijke werken uit het klassieke muziekrepertoire. Er zijn verschillende redenen waarom dit stuk zo goed bij deze avond past:
- De inhoud van de tekst: In tegenstelling tot traditionele requiems die de Latijnse liturgie volgen, koos Brahms ervoor om teksten uit de Duitse vertaling van de Bijbel te gebruiken. Dit maakt het werk uniek, omdat het zich richt op universele thema’s van troost, hoop en verlossing in de eigen taal van de luisteraar.
- De persoonlijke expressie: Brahms componeerde dit requiem na de dood van zijn moeder, en het wordt vaak beschouwd als een werk dat zijn eigen emotionele reactie op verlies weerspiegelt. Hierdoor heeft het stuk een diepgaande persoonlijke betekenis en emotionaliteit.
- De orkestratie en melodie: Brahms’ gebruik van orkest en koor in “Ein deutsches Requiem” is opmerkelijk. Hij creëerde prachtige melodieën en harmonieën die emoties op een diep niveau aanspreken. Het werk staat bekend om zijn weelderige orkestratie en aandacht voor detail.
- De opbouw: Het werk bestaat uit zeven delen, elk met een eigen tekst en muzikale thema’s, maar ze zijn allemaal verbonden door gemeenschappelijke motieven en ideeën. Dit geeft het stuk een cohesie en een gevoel van voortdurende ontwikkeling.
- De filosofische diepgang: Het werk behandelt filosofische en spirituele thema’s, zoals de betekenis van het leven, de vergankelijkheid van de mens en de hoop op eeuwigheid. Deze diepgang heeft het stuk tot een geliefd werk gemaakt voor zowel muzikanten als luisteraars die op zoek zijn naar meer dan alleen esthetisch genot.
- De invloed op latere componisten: “Ein deutsches Requiem” heeft talloze componisten beïnvloed en geïnspireerd, waaronder Gustav Mahler en Richard Strauss. Het wordt vaak beschouwd als een keerpunt in de Duitse muziekgeschiedenis en een belangrijk werk van de romantische periode.
Solisten
Onze solisten zijn sopraan Clarisse Planchais en bariton Einar Thor Gudmundsson.
Clarisse Planchais
Clarisse Planchais, geboren in Bretagne in Frankrijk, begon op jonge leeftijd met zingen bij de Conservatorium van Nantes. In 2018 won ze de Prijs ‘Jeune Espoir’ en de Prijs van ‘le centre français de promotion lyrique’ op de internationale wedstrijd van de Opéra Grand Avignon.
Ze studeerde in Parijs, zong op vele festivals en deed een residentie in de Victoria Hall van Genève in Zwitserland. In 2021 kwam ze naar Nederland om zang te studeren aan de Prins Claus Conservatorium Groningen met Hanneke De Wit en Paul Triepels. In 2022 deed ze mee het masterclassprogramma van het Internationaal Liedfestival van Zeist. In maart 2023 zong ze in de Talentkoor voor de productie van « Animal farm » van Raskatov bij De Nationale Opera.
Einar Thor Gudmundsson
De in IJsland geboren bariton Einar Thor Gudmundsson woont tegenwoordig in Nederland. Na het afronden van zijn bachelor studie is hij nu masterstudent aan de Dutch National Opera Academy. Tijdens zijn bachelor kreeg hij les van Rita Dams en Frans Fiselier en nu, in zijn masterstudie, vervolgt hij de lessen bij Frans. Tijdens zijn studie nam Einar deel aan vele projecten zoals b.v. een masterclass aan de International Vocal Competition in ’s Hertogenbosch met Thomas Oliemans, Vesselina Kazarova en Roberta Alexander als masters.
Nadat hij in 2000 was begonnen als klassiek pianist ontdekte hij zijn passie voor de klassieke zang. Hij trad op in 4 verschillende IJslandse opera’s van 2012 tot 2016 en in één daarvan, Saemunder The Wise, vertolkte hij de hoofdrol. Einar zong verschillende oratorium concerten en in een opera festival (2015) en een Baroque Festival (2016)
In IJsand zong hij gedurende 5 jaar in verschillende koren en een octet. Einar werkt toe naar een professionele carrière in de Opera.